اوبونتو در طعم های مختلف و بسته بندی های جدید!

چه از اوبونتو خوشتون بیاد چه ازش متنفر باشید، اوبونتو یکی از دوست داشتنی ترین توزیع های گنو/لینوکسه که در طول عمر 6 ساله خودش خیلی ها رو با دنیای نرم افزارهای آزاد آشنا کرد. اوبونتو که خودش وارث دبیان کبیر محسوب میشه حالا صاحب ده ها فرزند کوچیک و بزرگ شده که هر کدودم تلاش دارند روایت سفارشی شده ای رو از اوبونتو عرضه کنن.

در این پست قصد دارم شما رو با 20 وارث اوبونتو آشنا کنم :

Mint

لینک : http://www.linuxmint.com

لینوکس مینت با هدف تولید یک توزیع زیبا، بروز و مناسب برای میزکار ارائه شد.

لینوکس مینت با اینکه برپایه اوبونتو بوجود آمده ولی به مرور در حال فاصله گرفتن است. بر خلاف اوبونتو، مینت از همان ابتدا فرمتهای صوتی و تصویری را می شناسد. مینت حالا به عنوان یک توزیع کاربرپسند و مناسب برای شروع کاربری گنو/لینوکس شناخته میشود. شاید لینوکس مینت را بتوان بزرگترین وارث ناخلف اوبونتو خطاب کرد.

Kubuntu

لینک : http://www.kubuntu.org

کوبونتو نسخه KDE شده ی اوبونتو محسوب میشه. کوبونتو آزاد است و سیستم عاملی کاربرپسند به حساب می آید که از محیط میزکار K استفاده میکند. کوبونتو را میتوان برادر دو قلوی اوبونتو خطاب کرد که همیشه آپدیت و بروز رسانی نسخه هایش مطابق با جدول زمانبندی انتشار اوبونتو هست. در حقیقت کوبونتو تلاش شرکت کانونیکال برای دادن تجربه ی محیط KDE به کاربران اوبونتو بنظر می آید. اگر شما از اوبونتو و KDE خوشتان می آید، کوبونتو در انتظار شماست.

Edubuntu

لینک : http://edubuntu.org

ادوبونتو با هدف استفاده کاربران آموزش از اوبنتو ایجاد شده و اینکار را با افزودن ابزارها و نرم افزارها و مطالب آموزشی به اوبونتو انجام داده.

اوبونتو یک واژه باستانی آفریقایی است که به معنی انسانیت به دیگران هست. ادوبونتو این انسانیت را در قبال کودکان، والدین، دانش آموزان و معلمین مدارس به انجام میرساند.

Xubuntu

لینک : http://www.xubuntu.org

زوبونتو سیستم عاملیست بر پایه لینوکس که توسط جامعه کاربران توسعه داده شده و چه برای دسکتاپ چه لپ‌تاپ و چه سرور توزیع مناسبی است.

زوبونتو همان اوبونتو هست که بجای میزکار Gnome از میزکار Xfce استفاده میکند. Xfce به مراتب سبک تر از Gnome هست و همین باعث می‌شود که زوبونتو برای سیستم های قدیمی و یا ضعیف ایده‌آل باشد.

زوبونتو با مجموعه ابزار کاملی عرضه شده که نیازهای شما را برطرف می‌کند.

Gobuntu

لینک : http://www.ubuntu.com/products/whatisubuntu/gobuntu

گوبونتو نسخه ای از اوبونتو محسوب می شود که کاملا پایبند به 4 اصل آزادی بنیاد نرم افزارهای آزاد می باشد. یعنی در گوبونتو هیچ نرم افزار یا فریمور یا درایور غیر آزادی وجود ندارد و تمام بسته های موجود به همراه سورس کاملشان قرار گرفته اند و خبری از هیچ مجوز غیرآزادی نیست که مانع از استفاده، یادگیری، توسعه و بازنشر بسته ها شود.

گوبونتو دقیقا همان اوبونتو هست که محدود به دنیای آزاد گنو شده!

Ubuntu Studio

لینک : http://ubuntustudio.org

اوبونتو استودیو را میتوان اوبونتو با طعم صوت و تصویر نام نهاد.

اوبونتو استودیو برای کارهای صوتی و تصویری و گرافیکی در حد حرفه ای منتشر شده و با خودش انواع و اقسام نرم افزارهای متن باز را برای کارهای مولتی مدیا عرضه میکند.

اوبونتو استودیو کاملا آزاد است و تنها محدودیت شما ذهن ایده پردازتان هست!

Sabily

لینک : http://www.sabily.org

نسخه اسلامی اوبونتو که یک توزیع فرانسوی میباشد و بر اساس نیازهای معنوی مسلمانان سفارشی شده. قرآن، اوقات شرعی، ادعیه، پوسته ها و تصاویر اسلامی و … کاملا یک فضای زیبا را برای کاربران مسلمان بوجود می‌آورد. شماره گذاری این نسخه همپای اوبونتو هست. آخرین نسخه سبیلی (9.10) با اسم رمز غزه منتشر شده.

Ubuntu Server Edition

لینک : http://www.ubuntu.com/products/WhatIsUbuntu/serveredition

نسخه سرور اوبونتو بر پایه دبیان که بعنوان یک سرور قدرتمند شناخته میشود ساخته شده. نسخه سرور اوبونتو با وجود رایگان بودن، پایداری و پشتیبانی کامل،  تنها پس از چند سال از ظهورش به انتخاب اول خیلیها تبدیل شد و حتی در سطح جهانی مورد قبول سازمانهای بین المللی قرار گرفت.

Eeebuntu

لینک : http://www.eeebuntu.org

اگر شما هم مثل من یه نت بوک EeePC خریده باشید مطمئنا بعد از نصب اوبونتو  دچار تشنج میشوید! مشکلات ریز و درشت زیادی وجود دارد که اولین تجربه شما رو کمی تلخ میکند. اما در اوبونتو “نشد” وجود ندارد؛ با صرف مقداری زمان و نصب چندتا ابزار و درایور میتوان اوبونتو را کاملا با EeePC سازگار کرد. حالا اگر حوصله اینکارها رو ندارید Eeebuntu کاملا مناسب شماست. تمام ویژگیهایی که در نت بوک شما وجود دارد در این نسخه براحتی فعال میشود.

Ubuntu Mini Remix

لینک : http://ubuntu-mini-remix.crealabs.it

آیا میخواهید نسخه سفارشی شده خودتان را از اوبونتو داشته باشید؟ نسخه ای که فقط برنامه ها و تنظیمات تعیین شده توسط شما در آن قرار داشته باشد؟ مینی رمیکس دقیقا برای همین هدف بوجود آمده. یک توزیع زنده که صرفا حداقل پکیجهای مورد نظر رو در خود جا داده و فقط 133 مگابایت حجم دارد.

کافیست بصورت زنده آنرا اجرا کنید و با ابزار ریمستری که در آن وجود دارد فایل  ISO این توزیع رو برای خودتان سفارشی کنید.

Crunchbang Linux

لینک : http://crunchbanglinux.org

یک توزیع سریع و کارامد بر اساس اوبونتو که از برنامه های برپایه +GTK بهره میبرد.

دارای دو نسخه Lite و Standard میباشد و از مدیر پنجره ی OpenBox استفاده میکند.

OzOs

لینک : http://cafelinux.org/OzOs

در مورد این توزیع چیز زیادی دستگیرم نشد. فقط همینقدر که بر پایه زوبونتو و البته با تکیه بر ویژگیهای دبیان طراحی شده و محیط بسیار هیجان انگیزی (البته از دید سازندگانش) را به ارمغان می آورد.

در ضمن این توزیع هنوز به نسخه یک نرسیده (آخرین نسخه 0.9 میباشد).

Ubuntu Satanic Edition

لینک : http://ubuntusatanic.org/download.php

در حقیقت این نسخه برای مقابله با نسخه Christian Edition منتشر شده. چیزی تو مایه های تقابل مسیح و ضدمسیح. اوبونتو SE روایتی است از اوبونتو بهمراه تعدادی موسیقی رایگان متال. در عوض اوبونتو CE روایتی است همراه با آموزه های مسیح!

این آزادی دنیای گنو چه ایده هایی رو به واقعیت تبدیل میکنه!

OpenGEU

لینک : http://opengeu.intilinux.com/Home.html

هدف این پروژه ترکیب میزکار Enlightenment 17 با ابزارهای گنوم می باشد.

در OpenGEU شما میتوانید از یک اوبونتوی کلاسیک که ابزارش برای محیط E17 مهیا شده استفاده ببرید. ترکیب گنوم و E17 کار ساده ای نبود و تیم توسعه OpenGEU با تعریف ماژولها، ابزار و تنظیمات جدید برای E17 یک میزکار جدید و ساده تر را برای شما به ارمغان آوردند.

Nubuntu

لینک : http://www.nubuntu.org

هدف از ساخت این توزیع، خلق یک سیستم عامل بر پایه اوبونتو بود که شامل ابزارهای تست امنیت باشد و البته برنامه های اضافی هم از آن پاک شود.

nUbuntu حاصل ایده دو نفر بود که در سال 2006 تصمیم داشتند یک توزیع جدید را برای کسب تجربه خلق کنند.

gOS

لینک : http://www.thinkgos.com/gos/index.html

بر خلاف شایعاتی که بعد از ورود این توزیع پخش شد، gOS به معنای google OS نیست و یا بعضی ها که والپیپر سبز آنرا دیدند و نام green OS رو پخش کردند هم اشتباه بوده! در سایت این توزیع نوشته شده good OS .

این توزیع در سال 2007 منتشر شده و بارزترین ویژگیش استفاده از یک سری ویدجت هست که تاکید سازندگانش هم دقیقا روی همین مورد میباشد. شعار gOS این است : لینوکس برای آسایش ماست.

Ubuntu Jeos

لینک : http://www.ubuntu.com/products/whatisubuntu/serveredition/jeos

نام کامل این نسخه Ubuntu Server Edition JeOS میباشد که je مخفف juice بمعنای آب میوه هست.

این روایت از نسخه سرور اوبونتو برای استفاده از ابزار مجازی سازی بهینه شده و هسته لینوکس را صرفا برای اجرای محیط مجازی تنظیم کرده.

Ubuntu Mobile

لینک : http://www.ubuntu.com/products/mobile

نام کامل این نسخه Ubuntu Mobile Internet Device (MID) Edition میباشد که هدف از ساخت آن، تجربه اوبونتو در دستگاههای همراه است. این نسخه با تمام فن آوریهای تحت وب سازگار است و میتواند از انواع امکانات موجود در دستگاههای همراه پشتیبانی بعمل بیاورد.

Ubuntu Netbook Remix

لینک : http://www.canonical.com/projects/ubuntu/unr

در سطور بالا با توزیع Eeebuntu آشنا شدید که مخصوص نت بوکهای EeePC بود. حالا اگر نت بوک شما چیزی غیر از EeePC بود میتوانید از نسخه مخصوص نت بوک اوبونتو استفاده کنید.

Netbook Remix با هربار انتشار نسخه جدید اوبونتو ارتقا پیدا کرده و منتشر میشود و کاملا برای استفاده در نت بوکها بهینه شده است.

Kiwi Linux

لینک :‌ http://kiwilinux.org/kiwi/en

کیوی دقیقا همان اوبونتو هست که با ویژگیهای زیر متمایز شده:

– تمام زبانها بغیر از انگلیسی و رومانیایی و مجارستانی حذف شدند.

– برای pppoeconf و منوی بوت گراب یک برنامه گرافیکی وجود دارد.

– Evolution حذف شده و هیچ برنامه مدیریت ایمیلی در سی دی وجود ندارد.

– فلش، کدک های صوتی و تصویری و دی وی دی ها ساپورت میشوند.

– امکانات پیشرفته کامپیز

– ابزارهای P7zip و unrar

با تصرف زیاد، منبع از اینجا!

  1. خیلی خوب بود:دی

    فقط چرا بعضی از عکسا پریده؟

  2. جای gNewSense خالیه

  3. همم:) خوب الان درست شد:دی

    قالب جدیدت زیبا شده! اون منوهای بالا به خاطر قالبه یا ژانگولر بازی خاصی پشتش بوده؟

    • این قالب جدید رو خود وردپرس زده. اون منوهاش هم مال خودشه. فقط کافیه صفحات یا دسته بندیهات رو شاخه ای کنی. یعنی بهش زیرمنو بدی

  4. اینم یه توزیع جدید مبتنی بر اوبونتو:
    http://distrowatch.com/?newsid=05913

    • فرهاد فرامرزی
    • 18 فوریه 2010

    بسیار عالی و مفید . هر جند اوبونتو توزیعی هست که امروزه زیاد مثل قدیما بهش توجه نمیشه ولی متن شما بسیار عالی بود . معلوم بود وقت گذاشته بودی .

    • خواهش میکنم. خوشحالم مفید واقع شد.

    • حمید
    • 19 فوریه 2010

    بسیار جالب و خواندنی بود ، به خصوص که در مورد دنیای اوبونتو و وارث هاش بود :دی

  5. wow
    چه گالری خوبی
    فکر کنم اینم میتونه توشون باشه :
    http://ubuntu-rescue-remix.org/Download

    • خیلی توزیعاهی دیگه هم بودن که میتونستن تو این لیست بیان ولی اینجا قرار بود فقط 20 تا معرفی بشه 🙂

  6. ای کاش back track را هم میگذاشتی، حیفه توزیع به این خوبی در این لیست نباشه 😉

    • آقا مگه بک ترک بر پایه اوبونتو هست؟

  7. بسیار عالی و خواندنی بود

  8. جالب بود…
    خسته نباشی…

  9. lubuntu هم جاش خالی هست
    چرا باید فقط ۲۰ تا باشه؟

  1. No trackbacks yet.

بیان دیدگاه